lördag 10 december 2011

Matsmältningsraket


Igår hittade (läs: letade jag rätt på) lite av Anna Skippers recept. ( Ni vet hon i Du är vad du äter)
Jag hittade ett recept som hette matsmältningsraketen som jag var tvungen att testa att göra.
Den skulle främja matsmältningen och göra att maten lättare ovandlades till energi istället för fett.
Man skulle äta en tesked innan man åt mat vilket jag tyckte lät smidigt. Inga konstigheter heller utan bara kryddor och sånt man har hemma.
På vägen hem köpte jag det jag saknade och gick hem och gojsade ihop geggan och smakade.



BLÄÄÄÄH!



Men det är klart, man vänjer sig kanske?
Egentligen tyckte jag inte det var äckligt. Det var helt enkelt bara inte gott. Och jag gillar inte starka saker och det här brände verkligen!

Men funkar det så är det kanske värt det, en tesked liksom?

Recept på geggan:

Matsmältningsraketen
Ingefära, cayennpeppar och gurkmeja är kryddor som alla har läkande egenskaper och främjar matsmältningen. Röran bidrar till att födan lättare omvandlas till energi istället för fett samt hjälper kroppen att ta upp näringen bättre. Gurkmeja skyddar levern mot gifter och sänker kolesterolhalten.

Ingredienser:
1 tsk malen ingefära
1 tsk gurkmeja
2 tsk pressad citron
En knivsudd cayennpeppar
2 tsk vatten
1 msk honung

Gör så här:
1.Tag 1 tsk av blandningen före lunch och middag. Kan förvaras i kylskåp ca 3 dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar