tisdag 29 maj 2012

-

Jag hatar mig lite mer för varje klunk cola jag tar i ett desperat
försök att lyckas dränka smärtan och kaoset.
Jag vet att det inte funkar egentligen och jag vet att det kommer
göra ännu lite ondare när vågen börjar ticka uppåt igen.
Inte så att jag är bisatt av min vikt igen men det känns som
jag förlorar mer och mer självkontroll och då försöker jag grabba
dag i det där som folk inte märker och som kan hålla mig på fötter.
Jag är trött på att vara fixerad vid mat, jag tänker alltid på vad, när
och hur jag ska äta nästa gång.

Jag hatar när mina ögon fylls med tårar och avslöjar hur bräcklig jag
är och jag märker att tonen i folks röster ändras.
Tyck inte synd om mig. Jag förtjänar det.
Ni vet inte, jag vet.

2 kommentarer:

  1. Försök att tänka på annat. Se till att du äter mat fem ggr om dagen (eller kanske tre, beroende på vad som passar dig, men inte färre), frukost, lunch, middag, mellanmål x2 eller kvällsmat. att äta oftare gör det lättare att undvika socker. jag är själv colaberoende så vet hur gott det är, men nu försöker jag bryta det genom att dricka mer te och om det blir supersvårt kan man ta till fun light utan socker. den kanske inte är nyttigast i världen, men det kan vara ett bra komplement till sötad dricka tills man har vant sig mer vid att vara utan det.

    Men just nu tror jag inte det är cola du behöver vara orolig för att du dricker, utan för att du beskriver i ditt inlägg att du känner dig fixerad vid mat. När du känner sådana tankar så försök att uppehålla dig med någonting annat, gå en promenad, spela tvspel, borsta tänderna eller något annat. Du ska självklart äta regelbundet, men fixering brukar sällan sluta bra, ofta kan det sluta med hetsätning (har varit med om det).

    sedan vill jag säga att det är inte farligt för dig om vågen skulle råka ticka uppåt lite. Men känner du att du vill ha en stabiliserad vikt som inte rör sig (vilket jag förstår att du vill) så kan du ju googla runt på nätet vad man ska äta och sådant för att få en stabil vikt. Men du ska veta att du inte behöver oroa dig eller känna dig ledsen för din vikt. Om det är någon som ska oroa sig för sin vikt så är det jag som har ett bmi på 27 ;) Men även om jag hemskt gärna vill gå ner så mår jag bra i min kropp ändå just nu rent fysiskt. Jag hoppas att du också kan känna så någon gång, för jag vet hur smärtsamt och jobbigt det är att vara fixerad vid mat och må dåligt över det. Vill du ha nyttiga recept kan du få av mig, jag är ju som skrivet i min blogg med i en viktklubb och får recept därifrån :)
    Ta hand om dig! <3 Och du är jättefin. Hade jag kunnat hade jag helt klart bytt kropp med dig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan jag i princip hade ätstörningar har jag haft mat i huvudet typ hela tiden. Jag är väldigt noga med att alltid veta vad jag ska äta och när och med vilka och jag tror inte jag kommer släppa det. Mat gör mig osäker och då vill jag ha koll.
      Jag har blivit bättre men lite osäker tror jag att jag alltid kommer vara.

      Radera