söndag 22 maj 2011

Dead end

Jag drömde en jätte konstig dröm i natt igen..eller  egentligen i morse för det var från det att jag somnade om vid åtta jag drömde den.

Jag kommer inte ihåg riktigt hur det börjar men där det börjar i värld är att
jag är uppe hos min farmor o farfar, där de bor, och går. Jag går förbi brevlådorna
och går mot "grus" vägen som leder den sista biten mot dem.
Då hittar jag en mobil. En rosa, halvmodern, nokia.



På något sätt lyckas jag få den att funka (det är ju en dröm så  )
Jag plockar fram det mest ringda numret som går till någon kille och
ringer upp det.
En förvånad kille svarar och låter nästan lite rädd.
Jag förklarar läget, att jag hittat mobilen och letar efter dens rätte ägare.
Han svamlar nåt om att han inte har en aning innan han sen bara lägger på.

Förbryllat går jag vidare hem till farmor o farfar där vi pratar om det.
Jag fortsätter leta i telefonboken efter något nr som typ "hem" eller så men
hittar inget. Jag börjar då på måfå ringa olika nr i telefon boken med namn som
verkar vara kompisar men ingen svarar. Antingen blir jag bort klickad eller så
kommer jag bara till telefonsvararen.

Jag upplever det som att de har pratat ihop sig. Att ingen svarar på numret.
Jag känner att något inte verkar stå rätt till. Jag hittar ett nr med namnet Ia.
Det det verkar som det är en speciell person för mobil ägaren. Många skickade
sms till den personen. Inkorgen är tömd.

Jag ringer personen om och om igen. Men inget svar. Fortsätter ringa flera dagar
men fortfarande inget svar.
Jag lyckas snoka fram att de personer i telefonboken som verkar vara vänner och dylikt
bor allesammans i en by. (hur jag lyckas få fram det... det är en dröm? men låtsas att de var eniro)
Alla går i samma skola och alla är ungefär lika gamla.

Jag går dit och tar kontakt med dem och de verkar alla oroliga och nekar till att de känner igen
mobilen, och att de definitivt inte vet vem ägaren till den är.
På nåt vis får jag känslan av att Ia har något med det här att göra. Han verkar vara lite av en..
boss? Han är den som bestämmer och de andra har en väldig massa respekt för honom.

När jag är hemma sen så får jag en bild av en lite trä brygga med massa vass runt om i huvudet och
i vattnet ligger det en kvinnokropp. Ganska förstörd.
Jag känner igen bryggan från verkligheten (i  drömmer då, i verkliga verkligheten finns den inte)
men vågar inte gå dit och kolla utan berättar för farmor o farfar och min kompis (som hela tiden
hjälpt mig med allt men samtidigt varit lite av en skugga... om ni förstår)
Vi bestämmer oss för att ringa polisen och låta dem kolla eftersom jag själv i drömmer inte vill gå dit.
 Jag vill inte se om min bild från huvudet stämmer, jag vill inte se verkligheten för det är för läskigt.



Jag får veta att de hittar precis det jag sett i huvudet. Kroppen av en tjej. En tjej alla förnekar att de känt. En tjej som blivit mördad.
Jag kan inte ge mig. Jag måste få reda på vad som hänt och jag fortsätter snoka och prata med "vännerna". Det blir mer och mer uppenbart hur rädda de är för Ia.
Jag förstår också att  det är någon slags hemlighet de har, inte bara vad som hänt med mobilägaren, utan något mer.

Senare i drömmen har jag kommit på vad det är . ( lite som att ha kommit på meningen med livet. Jag kommer inte ihåg det nu men jag visste i drömmen)
På grund av att jag vet "det där" och  att jag kommit på vad de gjort med henne eller vad Ia gjort är de ute efter mig.

De kommer skapa samma öde för mig som tjejen med den rosa mobilen och nu flyr jag...


Och Vaknar!

Så hur tolkar ni min dröm? 
Är det bara en dröm eller betyder den något i mitt liv?
 

1 kommentar:

  1. Drömmar är ofta bearbetning från information man tagit in under just den dagen, minnen, något man sett, händelser ur ens liv, osv osv. Det behöver inte ha jättestor betydelse i ditt liv utan kan vara en detalj som hjärnan väldigt väl kommer ihåg fastän du inte är särskilt medveten om det. Du kan till exempel ha läst något spännande på sista tiden, sett en skräckfilm eller något sånt. Läst i tidningen kanske. Eller så. :)

    Det är bara du som kan svara på om den drömmen har någon betydelse i ditt liv, men den behöver ju såklart inte ha det. Att drömma om döden, att man själv dör eller någon annan, någon blir kidnappad och försvunnen och sedan hittas död och så vidare betyder generellt något positivt, då det betecknar att man befinner sig i en ny livsfas. Så en betydelse kan ju vara att du håller på att gå in i ett nytt kapitel av ditt liv med mycket förändringar eller liknande. Tips om du är intresserad av drömmar är att låna en drömtydarbok på biblioteket. Drömmar är intressanta. :)

    Kram!

    SvaraRadera