tisdag 20 september 2011

Apu

Idag har jag varit på min första praktikdag.
Det gick bra, var en kort dag.
10.30 till 13.00.
Mina handledare är snälla och jag tror jag kommer lära mig mycket.
MEN.
Det är två saker jag ifrågasätter.

I skolan har vi lärt oss något som heter basalahygienrutiner.
Detta har vi lärt oss är JÄTTE JÄTTE VIKTIGT och att vi verkligen ska
vara noga med.
Det handlar om när man skas ha plasthandskar och plastförkläde, när man
ska tvätta händer och när man ska sprita.
Alltså saker man gör för att inte sprida olika smittor.

*Klickbar*
Här är en bild på hur man tvättar händer
för att bli så ren som möjligt.

Detta har de inte varit så noga med på än så länge.
Det är svårt för mig med för de har det inte lätt tillgängligt tycker jag.

En annan sak jag reagerat lite på är att jag har fått hjälpa till med stora saker som tvåmans förflyttningar.
Det är väl okej att jag får lära mig det men nu fick jag göra det utan att bli instruerad för hur hjälpmedlet funkade och hur jag skulle göra.
En annan sak jag fick hjälpa till med var matning. Matning åt en person jag inte kände alls, som jag inte ens visste namnet på. Jag hade inte matat någon innan heller och visste inte alls hur hon ville ha det så det var rätt svårt att veta vad jag skulle göra. Ingen berättade för mig heller hur hon brukade vilja ha det så fick fråga hela tiden.



1 kommentar:

  1. Du tar upp något viktigt här. Skillnaden mellan hur det BORDE vara och hur det ÄR. När man kommer utifrån ser man saker som den vanliga personalen är så vana vid att de inte längre reflekterar över det. Du gör helt rätt som ifrågasätter, och jag tycker att du ska visa att du tänker på detta. Ställ frågor, men var inte kritiserande utan undrande. Och om du tycker att det råder missförhållanden så säg det till föreståndaren, ibland krävs det att en utomstående reagerar för allas bästa. Du har rätt i att detta är viktigt!

    Och när det gäller svåra saker. Gör aldrig något du känner dig osäker på, du är där för att lära i första hand, detta är ännu inte ditt jobb. Så för allas bästa (du vill ju inte bidra till skador) så säg "Stopp, kan du förklara detta först, detta är nytt för mig" Det är väldigt viktigt.

    Jag tycker att det är väldigt moget att fundera över sådant här, det tyder på att du har tagit till dig utbildningen och använder dig av dina kunskaper, och att du faktiskt bryr dig. Det här kommer att gå bra!

    SvaraRadera